تاکنون تلاش‌های نامحدودی برای ترمیم موهای طبیعی از دست‏رفته افراد انجام شده است. اما کاشت مو موثرترین دستاوردی می‌باشد که توسط علم پزشکی تا به حال به‏دست آماده است. روش‌های زیادی ( کلاه گیس، داروها، و غیره) وجود دارد که برای بازیابی موهای از دست‏رفته استفاده می‌شود، اما در مقابل، روش جراحی موفقیت بسیار زیادی را در برآوردن خواسته‌های افرادی که مبتلا به ریزش مو هستند به دست آورده است.

کاشت مو

کاشت یا پیوند مو چیست؟

تاکنون تلاش‌های نامحدودی برای ترمیم موهای طبیعی از دست رفته افراد انجام شده است. اما کاشت مو موثرترین دستاوردی می‌باشد که توسط علم پزشکی تا به حال به دست آماده است.
روش‌های زیادی (مانند کلاه گیس، داروها، محصولات مو و غیره) وجود دارد که برای بازیابی موهای از دست رفته استفاده می‌شود، اما در مقابل این راه حلها، روش جراحی موفقیت بسیار زیادی را در برآوردن خواسته‌های افرادی که مبتلا به ریزش مو هستند به دست آورده است.
کاشت مو روشی جراحی است که در آن متخصصان فولیکول‌های مو مقاوم در برابر ریزش را از حاصلخیز‌ترین قسمت پوست سر انتخاب کرده و به ناحیه‌ای که دچار ریزش مو و طاسی شده است، اهدا می‌کنند.
کاشت مو را می‌توان عمل پیوند مو نیز نامید. پیشرفتهای زیادی در زمینه پیوند انجام شده است به طوری که با انجام این پیوند بر روی سر افراد موهای پیوندی رشد طبیعی را دنبال می‌کرده و فرد بعد از عمل هیچ گونه عارضه جانبی را تجربه نمی‌کند.

در سراسر جهان، حدود ۶۰ درصد از مردان و ۵۰ درصد از زنان با ریزش مو و طاسی مواجه می‌شود. و برای حل این مسئله، مردم اغلب از محصولات بدون نسخه، از جمله درمان‌های موضعی مانند ماینوکسیدیل (روگاین) استفاده می‌کنند.
کاشت مو که در واقع یک پیوند جهت ترمیم مو می‌باشد، ابتدا برای اولین بار در سال ۱۹۳۹ در کشور ژاپن با پیوند تک موی سر انجام گرفت. اما در دهه‌های بعدی، پزشکان روش «پلاگین» را توسعه دادند. این شامل پیوند موهای بزرگ است.
با گذشت زمان، جراحان شروع به استفاده از گرافت‌های کوچک و کوچکتر کردند که این عمل سبب به حداقل رساندن تراکم موهای کاشته شده در پوست سر شده است.

کاشت مو
نحوه کاشت مو

کاشت مو تا چه میزان می‌تواند ناحیه بدون مو و طاسی را پوشش دهد؟

کاشت مو به طور معمول از محصولات ترمیم مو، بدون نسخه نیز موفقیت بیشتری دارد. اما فاکتورهایی وجود دارد که قبل از انجام این عمل جراحی باید در نظر گرفت:

۱۰ تا ۸۰ درصد موهای که در ناحیه‌ای بدون مو کاشته می‌شوند به طور طبیعی رشد خواهند کرد. و احتمال دارد با توجه عواملی مثل تخصص جراح، وضعیت کلی سلامت بدن، پوست و می‌افراد میزان موفقیت متفاوت باشد.

مانند موهای معمولی، موهای کاشته شده با گذشت زمان نازک می‌شوند.

افرادی که دارای فولیکول مو خفته زیادی هستند، ممکن است عمل پیوند موفقیت کمتری را به همراه داشته باشد، اما یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که درمان با پلاسما همراه با کاشت مو می‌تواند تا ۷۵ درصد سبب موفقیت در رشد موهای پیوندی شود.

کاشت مو برای همه افراد مفید نیست. اگر به طور غیر طبیعی طاس یا لاغر می‌شوید یا به دلیل آسیب دیدگی موهای خود را از دست داده اید. عمدتا برای بازیابی مو از روش کاشت نباید استفاده شود. چرا که عمل پیوند مو با موهای موجود در پوست سر خود افراد انجام می‌شود و در صورتی که بعد از عمل پیوند شما دوباره دچار ریز شوید بی‌شک بانک موی شما کاملا خالی خواهد شد. بنابراین این روش درمانی برای همه افراد موثر نمی‌باشد.

بعضی از حالت‌ها و مشکلاتی که نباید در این مواقع عمل کاشت مو را انجام داد عبارت‌‌اند از:

  • نازک شدن و طاسی گسترده مو شما همچنان ادامه دارد و ریزش قطع یا کند نشده باشد.
  • ریزش مو شما به دلیل شیمی درمانی یا سایر داروها باشد
  • اسکار ضخیم پوست سر در اثر جراحات
  • ریزش مو که در اثر بیماری باشد (مانند بیماری‌های خود ایمنی)
  • افرادی که به اندازه کافی سایت‌های موی «اهدا کننده» ندارند که بتواند موها را برای کاشت از آن جدا کند.
بهترین روش کاشت مو
بهترین روش کاشت مو

جدیدترین روش کاشت مو

در حال حاضر دو نوع از جدیدترین روش کاشت مو و پیوند که در مطب‌ها و بیمارستانها از آن بهره می‌گیرند، روش پیوند شکاف و ریز پیوند می‌باشند. که در مقاله به صورت مختصر توضیحی را در مورد این دو روش که به پیوندهای  FUT و FUE معروف هستند خواهیم آورد.

جراحی نوار واحد فولیکولار. (FUT) جراح نوار پوستی را از ناحیه اهدا کننده برداشته و برش را با بخیه می‌بندد. سپس با استفاده از میکروسکوپ پوست برش داده شده را به واحدهای کوچک فولیکولی که حاوی یک یا چند فولیکول مو هستند جدا کرده و این واحدها را در ناحیه مورد نظر قرار می‌دهد. برای انجام روش FUT، جراح شما این مراحل را دنبال می‌کند:

ابتدا جراح شما را روی صندلی کاشت مو مستقر می‌کند و با استفاده از چاقوی جراحی، جراح یک تکه از پوست سر شما را معمولاً از پشت سر بر می‌دارد. اندازه نوار برداشته شده به طور معمول حدود ۶ تا ۱۰ اینچ طول دارد. سپس جراح ناحیه‌‌ای را که پوست سر آن برداشته شده با بخیه می‌بندند. جراح و دستیاران نوار برداشته شده از پوست سر را سر را به قطعات کوچکتر تبدیل می‌کنند.

جراح ممکن است نوار برداشته شده را به ۲۰۰۰ واحد بسیار ریز تقسیم کند، که متخصصان پوست و مو این عمل را پیوند می‌نامند. بعضی از این پیوندها ممکن است هر کدام فقط یک مو داشته باشند. بعد از انجام این مرحله، با بهره گیری از سوزن یا تیغه‌های مخصوص، جراح سوراخ‌های ریزی را در پوست سر ایجاد می‌کند و در این سوراخ‌ها موهای جدا شده از قسمت اهدایی، کاشته می‌شود. در این مرحله عمل پیوند تکمیل می‌شود. در پایان کار نیز محل‌های جراحی را با بانداژ یا گاز می‌پوشانند.

استخراج واحد فولیکولی. (FUE) جراح از یک ابزار منگنه ساز کوچک برای از برداشتن فولیکول‌ها در ناحیه اهدا کننده استفاده خواهد کرد. اگرچه این روش هنوز منجر به ایجاد زخم در پوست می‌شود، اما این زخم‌ها بسیار سطحی هستند و ممکن است فرد معمولاً نیازی به بخیه نداشته باشد.

در انتها می‌توان گفت که هر دو تکنیک موثر هستند و در حال حاضر جزو بهترین روش کاشت مو به حساب می‌آیند، اما در برخی موارد هرکدام می‌توانند نتایج متفاوتی را داشته باشند. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نتایج نشان می‌دهد که روش FUE به مهارت بیشتری نیاز دارد و از نظر زمانی بیشتر از FUT طول می‌کشد تا عمل کاشت مو انجام شود، البته نویسندگان این مقاله عنوان کردند در صورتی که جراح تجربه زیادی در این FUEروش داشته باشد، می‌تواند نتایج خوبی را برای بیمار به دنبال داشته باشد.

جدیدترین روش کاشت مو
جدیدترین روش کاشت مو

عوارض کاشت مو کدامند؟

عوارض کاشت مو معمولاً جزئی بوده و طی چند هفته برطرف می‌شوند. این عوارض می‌توانند شامل موارد زیر باشد.

  • بی‌حسی یا عدم احساس پوست سر در مناطقی که عمل پیوند بر روی ان انجام گرفته
  • خارش پوست سر
  • عفونت فولیکول‌های مو
  • شوک، یا از دست دادن ناگهانی موهای که تازه کاشته شده
  • ظاهر غیر طبیعی موهای کاشته شده
  • خونریزی در نقاطی که عمل جراحی بر روی آن انجام گرفته
  • تورم پوست سر
  • کبودی دور چشم‌ها
عوارض کاشت مو
عوارض کاشت مو